Cyfrowa precyzja w makiecie architektonicznej
Jak Pracownia Silva z Klucz rozwija warsztat dzięki drukowi i skanowaniu 3D.
Rzemiosło modelarskie też wkracza w erę cyfrową, bez utraty precyzji i charakteru. Pracownia Silva z Klucz na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej znalazła technologiczną odpowiedź, wdrażając rozwiązania druku i skanowania 3D do realizacji makiet architektonicznych i figurek. Dzięki współpracy z CADXPERT i VPI POLSKA studio zyskało pełną kontrolę nad procesem produkcji – od digitalizacji po gotowy model.
Zamiast tygodni ręcznego modelowania i odlewania dziś wystarczy kilka godzin i jeden klik. Nasze case study pokazuje, jak intuicyjna technologia Formlabs i skanery Shining 3D usprawniają pracę w branży makiet architektonicznych, w której detale mają decydujące znaczenie. Mamy ciekawy przykład na to, jak cyfrowe narzędzia obok przemysłu wspierają także i twórczość.
O firmie
Studio makiet architektonicznych
Pracownia Silva to studio z siedzibą w Kluczach, które specjalizuje się w tworzeniu realistycznych makiet architektonicznych i urbanistycznych. Ich prace powstają w oparciu o dokumentację fotograficzną, plany budowlane oraz historyczne opracowania. W realizacjach kluczowe jest oddanie detalu – zarówno pod względem proporcji jak i artystycznego wyrazu.
Zespół Silva realizuje projekty dla parków miniatur, instytucji kultury, przestrzeni edukacyjnych, klientów indywidualnych i prywatnych kolekcjonerów. Pracownia ma na koncie współpracę m.in. z kolejkowo.pl – firmą największych makiet kolejowych w Polsce, a także występy w mediach lokalnych (Radio Kraków) i ogólnopolskich.
Co robi Pracownia Silva?
- Modele w skali 1:25, 1:50 i inne skale – z wysoką dokładnością wykonania.
- Makiety do ekspozycji całorocznej na zewnątrz, odporne na warunki atmosferyczne.
- Projekty realizowane na podstawie zdjęć archiwalnych, rzutów i planów budowlanych.
- Rzeźby i detale wykonywane wcześniej ręcznie w plastelinie i odlewane, obecnie zastępowane drukiem 3D.
Firma ma plany uruchomienia sklepu internetowego z elementami makietowymi i figurkami.
Makieta to dla nas więcej niż model – to sposób na przekazywanie historii i emocji związanych z miejscem. Każdy detal ma znaczenie.
Jarosław Olczyk, właściciel Pracowni Silva

Wyzwanie
Pracownia zmagała się z ograniczeniami technologicznymi – korzystała dotąd z usług zewnętrznych firm drukujących w technologii FDM, co nie gwarantowało jakości, także trwałość bywała zróżnicowana. Natomiast ręczne tworzenie figurek i odlew było czasochłonne oraz kosztowne.
Główne problemy Pracowni Silva:
- Nietrwałość wydruków – często elementy kruszyły się w warunkach zewnętrznych, szczególnie zimą, gdy występowały jednocześnie mróz i nasłonecznienie.
- Brak kontroli nad terminami realizacji – outsourcing druku opóźniał cały proces produkcyjny.
- Koszty ręcznego wykonania figurek – czasochłonność procesu i stałe zaangażowanie pracowników.
- Niższa powtarzalność – modele ręczne były trudne do odtworzenia w identycznej formie, a iteracje były powolne.
- Podstawowa technologia FDM generowała problemy jakościowe, takie jak paskowanie warstw, niosła ryzyko błędów druku i czasem pozostawiała widoczne artefakty.
Zdarzało się, że modele drukowane przez firmy zewnętrzne w zetknięciu z warunkami atmosferycznymi, zaczynały się rozsypywać Wiedzieliśmy, że jeśli chcemy robić to dobrze, musimy mieć własne zaplecze technologiczne.
Jarosław Olczyk
Pracownia Silva dążyła do niezależności. Głównym celem było wdrożenie sprzętu typu „plug and play”, który pozwalałby na szybkie uruchomienie druku 3D bez potrzeby czasochłonnej konfiguracji czy specjalistycznej wiedzy technicznej.
Zespół szukał technologii umożliwiającej uzyskanie wysokiej jakości powierzchni oraz precyzyjnego odwzorowania detali – zwłaszcza przy złożonej geometrii typowej dla elementów architektonicznych i rzeźbiarskich.
Dotychczasowe doświadczenia z technologią FDM wykazały, że ograniczenia jakościowe, takie jak widoczne warstwy czy problemy z przyczepnością warstw, znacząco utrudniały realizację projektów. Pracowni zależało również na skróceniu czasu potrzebnego na przygotowanie makiet do ekspozycji.
Istotnym elementem ich strategii było wdrożenie skanowania 3D jako sposobu na szybkie digitalizowanie postaci, które następnie można od razu drukować lub archiwizować. Całość miała stworzyć spójny i zautomatyzowany system produkcji – od skanu po gotowy model – działający w całości wewnątrz pracowni.
Rozwiązanie
Zaplecze do cyfrowej produkcji modeli
Dzięki współpracy z CADXPERT i VPI POLSKA, Pracownia Silva zbudowała własne zaplecze do cyfrowej produkcji modeli.
Pracownia wybrała drukarki 3D Formlabs: Form 3B+, Form 3+ i Form 4 (najnowszy model wdrożony w 2024 roku). Do tego pracę podjęła także ze skanerami Shining 3D: EinScan Pro HD i EinStar.
Wsparcie ze strony CADXPERT obejmowało obsługę na każdym etapie wdrożenia druku 3D in house. Nasz doradca, Maciej Broś, przeprowadził konsultacje technologiczne i pomógł w doborze odpowiednich do specyfiki pracy modeli drukarek 3D. Pokazaliśmy również interfejsu oprogramowania PreForm i przeszliśmy przez praktyczne demonstracje działania Form 3+. Razem udało się nam także ocenić trwałość żywic w warunkach zewnętrznych, dzięki czemu Pracownia mogła świadomie dobrać rozwiązania najlepiej odpowiadające wymaganiom ekspozycji całorocznych.
Najczęściej wykorzystywanym w pracowni materiałem jest żywica Standard V4 – materiał testowany przez zespół w warunkach atmosferycznych, cechujący się stabilnością przy zmiennych temperaturach i wilgotności.
Od momentu wdrożenia rozwiązań Formlabs przygotowanie modelu do druku zajmuje kilka minut od uruchomienia urządzenia, bez konieczności ręcznej konfiguracji parametrów. Technologia SLA sprawdziła się przy szybkim tworzeniu elementów architektonicznych makiet, takich jak fasady, dachy czy detale konstrukcyjne.
Pracownia wykorzystuje drukarki Formlabs również do produkcji figurek ludzi i zwierząt, które wcześniej były modelowane ręcznie, a obecnie powstają na podstawie skanów 3D. Druk 3D umożliwił też realizację złożonych form rzeźbiarskich i dekoracyjnych, których wykonanie tradycyjnymi metodami – np. na maszynach CNC – byłoby zbyt kosztowne lub czasochłonne.
Dużą zaletą technologii druku 3D SLA, podkreślaną przez zespół pracowni, jest możliwość tworzenia detali o wysokim stopniu skomplikowania. Artystyczna praca stała się bardziej elastyczna i “seryjnie” dopasowana do zróżnicowanych zadań projektowych.
Korzyści z przejścia na SLA:
- Brak paskowania warstw (vs. FDM).
- Większa precyzja, szczególnie przy detalach ornamentalnych.
- Możliwość pracy ciągłej – drukarki mogą działać bez nadzoru nocą.
Pomyśleliśmy, że przyda ci się nasz poradnik
Porównujemy w nim drukarki, żeby ułatwić ci podjęcie decyzji
o wdrożeniu druku 3D dopasowanego do twojej firmy.
Z myślą o tym stworzyliśmy “Porównanie drukarek 3D. Uniwersalny przewodnik użytkownika”.
Nasz przewodnik pomoże ci w procesie decyzyjnym. To użyteczny materiał, który będziesz mógł przedstawić na zarządzie lub przed komitetem zakupowym. Pomaga ocenić technologie i drukarki 3D pod względem szeregu przydatnych kryteriów.
Co znajdę w poradniku?
- Opisy cech charakterystycznych technologii druku 3D.
- Porównanie drukarek 3D różnych producentów według segmentów rynku.
- Porównanie technologii druku 3D.
- Case study zakupu drukarki 3D.
Wyniki
Wdrożenie technologii 3D w Pracowni Silva przyniosło realne korzyści operacyjne, kosztowe i jakościowe.
Koszt wykonania jednej figurki zmalał nawet 8-krotnie. Ręczne rzeźbienie i odlew kosztuje około 200 zł, podczas gdy skan i druk 3D tylko 25 zł. To oszczędność: 87,5% na jednej jednostce!
Jarosław Olczyk z Pracowni Silva chwali wdrożenie druku 3D w związku z przybliżeniem się do kilku celów:
- Redukcja czasu produkcji elementu od projektu do gotowego wydruku.
- Skalowalność – możliwość jednoczesnego wytwarzania wielu egzemplarzy bez obciążania zespołu.
- Lepsza powtarzalność – figurki i detale mogą być wielokrotnie odwzorowane z tą samą dokładnością.
- Pełna kontrola nad produkcją – brak zależności od zewnętrznych dostawców usług.
- Testy materiałowe potwierdziły odporność wydruków SLA na warunki atmosferyczne – kluczowe dla makiet całorocznych.
Druk 3D i skanowanie 3D stały się ważnymi narzędziami pracy dla Pracowni Silva. Pozwoliły zwiększyć produktywność i obniżyć koszty oraz poszerzyć zakres oferowanych usług – bez rezygnacji z artystycznej tożsamości zespołu.
Współpraca z CADXPERT i VPI POLSKA umożliwiła sprawne wdrożenie technologii, jej praktyczne zrozumienie i wydajne wykorzystanie.
Nie patrzymy na drukarki 3D jako na koszt, tylko jako na narzędzie – dokładnie takie jak dłuto rzeźbiarza czy pędzel malarza. Tyle że daje więcej swobody i skraca drogę od pomysłu do efektu.
Jarosław Olczyk
Zainteresowany tworzeniem z nami makiet?
Prześlij formularz, nasz konsultant skontaktuje się z tobą w ciągu 30 minut