W webinarium przedstawiamy możliwości wykorzystania technologii druku 3D w przemyśle motoryzacyjnym. Omawiamy, jak druk 3D przyczynia się do przyspieszenia procesów oraz obniżenia kosztów wytwarzania w szybkim prototypowaniu, testowaniu geometrii i ergonomii, a także produkcji narzędzi, przyrządów oraz małoseryjnych części. Przedstawiamy konkretne studia przypadków wiodących firm, takich jak ZF, Audi, Ford, BMW, Ti System czy Daihatsu, demonstrując zastosowania. W procesach z drukiem 3D ważna rola przypada oprogramowaniu NX, umożliwiającemu modelowanie dowolnych, skomplikowanych kształtów, tworzenie tekstur (np. skóry) oraz efektywną personalizację elementów, takich jak deski rozdzielcze czy gałki zmiany biegów. Dzięki integracji tych technologii firmy motoryzacyjne mogą osiągać oszczędności czasu i kosztów sięgające nawet 70-92%.
Główne wnioski z webinarium
• Druk 3D przyspiesza procesy i obniża koszty wytwarzania w przemyśle motoryzacyjnym. Technologia ta służy do szybkiego prototypowania, testowania i weryfikacji geometrii oraz ergonomii elementów, a także do produkcji nietypowych narzędzi, przyrządów oraz małoseryjnych części dzięki możliwości wykorzystania inżynierskich materiałów.
• Firmy, takie jak ZF, Audi czy BMW, odnotowały oszczędności czasu i kosztów dzięki wdrożeniu druku 3D: ZF obniżyło średni koszt prototypu o 70%, Audi zmniejszyło koszty i czas oczekiwania o 50% dla prototypowania osłon reflektorów, a BMW osiągnęło oszczędności kosztów o 58% i czasu o 92% w przypadku niektórych narzędzi montażowych.
• Druk 3D oferuje szeroki wachlarz zastosowań, od prototypowania wysokiej jakości i weryfikacji działania elementu, przez wytwarzanie lekkich i wytrzymałych narzędzi oraz przyrządów (np. dla Forda, BMW, Ti System), po produkcję finalną i personalizację elementów zewnętrznych (np. Daihatsu) i wewnętrznych (np. deski rozdzielcze, gałki zmiany biegów).
• Wykorzystywane są różnorodne technologie i materiały. Np. technologia LFS (Formlabs Form 3) dla wysokiej dokładności, PolyJet (Stratasys J850, Object 500 Connex) dla realistycznych kolorów, przejrzystości i najwyższej jakości powierzchni, oraz FDM (Stratasys F900, Fortus 450, F370) dla wytrzymałych części z materiałów inżynierskich, odpornych na warunki zewnętrzne.
• Oprogramowanie NX jest przydatnym narzędziem w procesie projektowania dla druku 3D. Umożliwia modelowanie dowolnych, skomplikowanych kształtów. Oferuje funkcje takie jak tworzenie tekstur na powierzchniach (np. imitacji skóry) i efektywną personalizację elementów.
• Połączenie tych technologii umożliwia łatwą i efektywną personalizację oraz customizację produktów, bardzo przydatną w branży motoryzacyjnej. Możliwe jest tworzenie detali z różnymi teksturami, kolorami i zatopionymi napisami, co pozwala dostosować produkt do potrzeb klienta i zwiększa jego atrakcyjność.
• Druk 3D, w połączeniu z oprogramowaniem NX, nie tylko optymalizuje bieżącą produkcję, ale również daje „drugie życie” zabytkowym samochodom poprzez łatwe odtwarzanie niedostępnych części. Istnieje możliwość archiwizacji danych części, a dostępność odpowiednich materiałów ułatwia retromody i naprawy.
Agenda
„Jak oszczędzać z NX i drukarką 3D w branży automotive?”
1. Wprowadzenie i cel technologii druku 3D w Automotive.
2. Kluczowe obszary zastosowań druku 3D. Obszary takie jak: szybkie prototypowanie, testowanie i weryfikacja geometrii oraz ergonomii elementów, drukowanie nietypowych narzędzi i przyrządów, a także produkcja małoseryjna.
3. Studia przypadków firm z branży motoryzacyjnej.
- ZF (obniżenie średniego kosztu prototypu o 70%),
- Audi (redukcja kosztów i czasu oczekiwania o 50% przy prototypowaniu osłon reflektorów),
- Ford (drukowanie narzędzi montażowych),
- BMW (redukcja kosztów o 58% i czasu o 92% na narzędziach montażowych),
- Ti System (matryce do wtłaczania i karbowania, sprawdziany z redukcją kosztów do 70%),
- Daihatsu (spersonalizowane elementy wyposażenia zewnętrznego).
4. Możliwości projektowania w oprogramowaniu NX. Piotr Szymczak z GM System prezentuje NX jako wydajny modeler umożliwiający projektowanie dowolnych, skomplikowanych kształtów. Pokazujemy, jak za pomocą NX stworzyć deskę rozdzielczą z odciśniętą teksturą (np. imitacją skóry), a także spersonalizowaną gałkę zmiany biegów z zatopionym napisem.
5. Parametry druku i podsumowanie korzyści. Szczegółowe parametry druku (m.in. technologia, materiał, wysokość warstwy, wypełnienie, czas i koszt) dla zaprezentowanych modeli, takich jak deska rozdzielcza i spersonalizowana gałka zmiany biegów.
6. Podsumowanie korzyści.
- obniżenie czasu dostaw
- redukajca kosztów wytwarzania
Prelegent

Dariusz Hankus
Ekspert ds. druku 3D w branżach produkcyjnych: automotive, transport, branża morska. Pracuje z technologiami Stratasys.
Prześlij formularz, nasz konsultant skontaktuje się z tobą w ciągu 15 minut
